Hvorfor bruke Radio L som annonsekanal?
Du kan lukke igjen øynene for alle de visuelle reklamebudskapene du eksponeres for hver dag, men har du noen gang klart å lukke lyd ute?
Radio er en fantastisk mediekanal. Mens øynene dine konkurrerer om flere annonsebudskap parallellt på både print og web, kommuniserer vi bare et budskap om gangen på radio.
Reklameunngåelsen på radio er lav, i følge flere omfattende undersøkelser. Radioreklame appellerer til lytternes fantasi og krever ikke samme oppmerksomhet som andre medier. Radioreklame er også tett på innkjøpsøyeblikket, aktuell, god på å gjenoppfriske budskap og gir derfor stor effekt på kort tid.
En annen fordel er at din reklame kommer raskt og effektivt ut til det lokale markedet – og ikke minst – du er alene om oppmerksomheten! Med radio når du mennesker der de er og når de minst venter det – og gjerne mens de er på farten. Det kan enten være i bilen til eller fra jobb, på vei til butikken, henting på håndballtrening eller på arbeidsoppdrag, eller det kan være hjemme, på hytta, på tur med hunden eller i butikken.
Man blar ikke forbi radioreklamen
Man kan ikke overse en radioreklame på samme måte som man kan bla forbi en avisannonse eller scrolle forbi en reklame på facebook. Elektroniske målinger av radiolytting viser dessuten at 93% av lytterne som var der før reklamepausen, fortsatt lytter etter reklamepausen.
(Kilde: PPM/Arbitron)
Radio er et “personlig” medium og oppleves som en én-til-én-samtale mellom lytteren og den som prater på radio, noe som gir en rekke fordeler;
- Du treffer lytteren direkte
- Du kan vekke følelser og engasjement hos lytteren
- Du kan skape tillit og lojalitet med lytteren
Hva fungerer best på radio?
Hvordan kan du på best mulig måte utnytte de verdifulle sekundene du har til rådighet i en radioreklame? Radio er et “øyeblikks-medium” som fungerer godt til å påvirke lytterens kjøpelyst og handlekraft der og da. Å reklamere for pågående kampanjer og tidsbegrensede tilbud er en god måte å utnytte dette på.
Siden så mange hører på radio i så mange forskjellige situasjoner og settinger er radio også et ypperlig medium for profilannonsering og merkevarebygging. Vi mennesker generelt er vanedyr; vi lytter ofte på radio på de samme tidspunktene og på de samme stedene hver dag. Dukker ditt firmanavn opp med jevne mellomrom, på de rette tidspunktene og over lang tid, vil det bidra til å gjøre din merkevare “top of mind”.
Kommersielle muligheter
Hos Radio L kan tilby deg som annonsør en rekke spennende muligheter og produkter. Under ser du en beskrivelse av hva vi kan tilby. Ikke nøl med å kontakte oss, slik at vi i samarbeid kan sette sammen den optimale kampanjeplanen for deg som annonsør.
Radiospots
En radioannonse (spot) formidler ditt budskap på en kraftfull og effektiv måte. Budskapet i radio er oftest kort (vanligvis 20 til 30 sekunder), men høres ofte. Vi skreddersyr din radiokampanje og hjelper deg fra idé til ferdig produkt. Vi kan kombinere spottene med andre produkter, for å sørge for at du får høyest mulig gjennomslag for ditt budskap. Prisen på radioannonsen avhenger av lengde og volum.
Sponsorater
Om du framfor alt vil profilere ditt firmanavn, din merkevare eller et produkt, så er sponsing av program og programinnslag en utmerket måte å annonsere på. Sponsorvignetten eksponerer annonsøren før og etter det aktuelle programmet eller innslaget.
Produksjon av radioreklame
Vi hjelper deg med å lage en radiospot som virker. Har du en idé, eller trenger du en? Vi er der gjennom hele prosessen; fra idé og manus til opptak, miksing og ferdig produksjon som er klar til å kjøres “on air”.
Det å utvikle en god tekst og riktig lydbilde for en profilreklame på radio er en øvelse som kan være nyttig for enhver merkevareannonsør. Det tvinger en til å tenke grundig gjennom hvordan man er ulik konkurrentene og hvilke fortrinn som vil ha varig appell til kundene. Det viktigste er hva du sier. Ikke hvordan eller hvem som sier det – selv om det er viktig nok. Det du velger å si må være forskjellig fra hva konkurrentene sier. Det er også vesentlig lettere å huske budskapet ditt dersom det oppleves som relevant for kundene .
Hver enkelt av oss utsettes for enormt mange reklamebudskap i løpet av en gjennomsnittlig dag. Vi har derfor utviklet et godt forsvar mot reklame. Når vi ikke er i kjøpsmodus så unngår vi den så godt vi kan. Vi legger bare merke til nye budskap som er forskjellig fra de vi allerede har “på lager” og samtidig er relevante for oss. Vi har også utviklet allergi mot klisjeer som “god service” og “gode priser” (og et par hundre til). En klisje i en reklame er en trigger til hjernen om at budskapet trygt kan glemmes.
De 10 produksjonsbud
- La budskapet være en del av historien – (Du bør ha ett konkret budskap i radioreklamen din, og det bør være en “rød tråd” som bygger opp til sluttpoenget.)
- Bruk radio til tilbud, konsentrert og massivt – (Med radio treffer du kunder tett opptil kjøpsøyeblikket. Kjører du mange radiospotter i en kort periode får du mye oppmerksomhet rundt din kampanje.)
- Bruk radio til profilannonsering, kontinuerlig – (Vær alltid tilstede på radio. Med jevnlige radiospotter over lang tid blir lytteren vant til å høre navnet ditt, og du kan gjøre din merkevare “top of mind”.)
- Fokusér på fordelene for lytteren/kunden – (Lytteren sitter ikke i endeløs spenning og venter på å få lære mer om deg og ditt firma, men vil vite hva du kan tilby ham/henne.)
- Lag serier / skap universer – (Skap et eget univers som er unikt for din radioreklame. Det kan være alt fra rare karakterer til spesielle situasjoner eller en bestemt sjargong. Når du har funnet noe som fungerer, stol på idéen og lag en serie ut av det.)
- Bruk radiomediets styrker – (Med radio treffer du folk på farten. Spill gjerne på lytterens følelser, og bruk gjerne humor.
- Bruk bilder, tenk visuelt – (Det er radio som gir deg de beste bildene, nemlig de du skaper selv inne i hodet ditt. Tenk visuelt og dra nytte av lytterens fantasi.)
- Sats på realisme og ekthet – (La ikke radiospotten bli så bisarr at lytteren “faller av lasset”. La den være passe jordnær og troverdig.)
- Fortell en historie – (Alle liker en god historie, og det får lytteren til å høre etter. Gi lytteren en god opplevelse.)
- Vis mot, vær åpen og gå mot strømmen – (Våg å skille deg ut. Ikke forkast en idé kun fordi den høres for absurd ut med en gang.)
Elementer du bør unngå
Å snakke “reklamsk”
Bruk heller et naturlig og personlig språk som lytteren forstår. Forestill deg at du prater til én person, og ikke en hel forsamling.
Å holde en tale om deg selv
Snakk heller om hvilke fordeler lytteren får.
Å ha mer enn ett budskap i en radiospot
Gjør det enkelt, fokusér på ett budskap og bygg radioreklamen rundt det.
Å bruke musikk uten grunn
Musikk kan brukes for å skape en spesiell stemning eller en gjenkjennende effekt, men kan også være veldig forstyrrende om det brukes uten noe klart formål.
Å ha det for travelt med produksjon
Det å utvikle en god idé tar ofte litt tid. Om du ønsker god effekt av radioreklamen kan det lønne seg å investere i tid nok til å lage en god og gjennomtenkt radioreklame. Se de 10 budene ovenfor.
Dette sier våre reklamekunder
Birger Nordmann
Firma ABC ASLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Espen Nordmann
Firma CBA ASLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Birgit Nordmann
Firma BAC ASLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.